مروری بر چهل‌ وسومین جشنواره فیلم فجر

شمال را باید از جنوب‌غربی رفت | بازگشت فداکارانه حاتمی‌کیا بعد از پنج سال | عبور یوزارسیف از قحطی مصر «بچه مردم» سری تو سر‌ها درآورد 

چهل‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که بسیاری از مخاطبین و سینماگران تا یک روز مانده به اختتامیه و اهدای جوایز، انتظار نمایش فیلم قاتل و وحشی حمید نعمت‌ا... را داشتند که درنهایت این اتفاق نیفتاد و فیلم مذکور به بخش جوایز نرسید و درنهایت جشنواره چهل‌وسوم با رقابت ۳۲ فیلم سینمایی و چهار انیمیشن در بخش پویانمایی برگزار شد.
چهل‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که بسیاری از مخاطبین و سینماگران تا یک روز مانده به اختتامیه و اهدای جوایز، انتظار نمایش فیلم قاتل و وحشی حمید نعمت‌ا... را داشتند که درنهایت این اتفاق نیفتاد و فیلم مذکور به بخش جوایز نرسید و درنهایت جشنواره چهل‌وسوم با رقابت ۳۲ فیلم سینمایی و چهار انیمیشن در بخش پویانمایی برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۹۳۸۹۸
نویسنده سروش خلبانی

در این میان فیلم «بچه مردم» و «شمال از جنوب‌غربی» با ۱۴ و ۱۲ بار نامزدی در بخش‌های مختلف رکورددار شدند و فیلم «موسی‌کلیم‌ا...» به‌تن‌هایی با دریافت پنج جایزه در بخش‌های مختلف داوری بیشترین تعداد جوایز سودای‌سیمرغ را از آن خود کرد تا ابراهیم حاتمی‌کیا بعد از پنج سال دوری از سینما بازگشت فداکارانه‌ای داشته باشد و بدون این‌که خودش جایزه‌ای دریافت کند پنج بار شاهد دریافت جایزه توسط عوامل سازنده اثر موسی‌کلیم ا... شود. جشنواره چهل‌وسوم طبق معمول سال‌های اخیر بدون تغییری در لحن و لهجه بر عهده محمدرضا شهیدی‌فرد بود و او نیز این حدودا سه ساعت را به‌آرامی و کم‌اشتباه پشت‌سر گذاشت. از داوران نیز با تیزری کوتاه روی صفحه‌نمایش سالن برای معرفی هرکدام استقبال شد. از چهره‌های شاخص هیات داوران باید به عزت‌ا... ضرغامی، علیرضا زرین‌دست و مستانه مهاجر اشاره کرد که هرکدام در طول مراسم چند کلمه‌ای با حاضرین در سالن گفتگو کردند. همان‌طور که قبل از مراسم از بازخورد‌ها مشخص بود فیلم‌های شمال از جنوب‌غربی و بچه‌مردم کار‌هایی خوش‌ساخت و سرپا هستند و تماشاگر را ساعاتی درگیر خود می‌کنند. در اهدای جوایز هم این قضیه نمود داشت، به‌طوری‌که فیلم شمال از جنوب‌غربی به کارگردانی حمید زرگرنژاد علاه‌براین‌که جایزه بهترین تدوین را مشترکا با بچه‌مردم برد به تنهایی جایزه بهترین فیلمبرداری را نیز از آن خود کرد که انصافا فیلمبرداری اثر زرگرنژاد کار به‌مراتب سخت‌تری بوده و صحنه‌هایی از آن که در رودخانه و کوه‌های مازندران گرفته شده به‌راحتی قابل برداشت نیست. همچنین شمال از جنوب‌غربی با دریافت بهترین کارگردانی، قدرت خود را در بخش اجرا و فرم نشان داد و ثابت کرد که تحسین منتقدین بی‌دلیل نبوده است؛ و سرانجام در جذاب‌ترین بخش جشنواره، که به معرفی بهترین بازیگران مرد و زن اختصاص دارد، فرهاد آییش برای فیلم موسی‌کلیم‌ا... جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد. در این بخش دو جایزه اهدا شد که جایزه دیگر به عنایت بخشی، پیشکسوت سینما، برای فیلم «شاه‌نقش» تعلق گرفت و بیشتر جنبه قدردانی و احترام داشت. از نکات جالب‌توجه در این بخش، نامزدی پیمان قاسمخانی، فیلمنامه‌نویس مشهور، برای فیلم «گوزن‌های اتوبان» بود که بازخورد‌های خوبی از سوی منتقدان نیز دریافت کرد. 

در میان بازیگران زن، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل به لیندا کیانی برای فیلم «۱۹۶۸» اهدا شد و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن نیز برای فیلم «شوهر ستاره» به فریبا نادری رسید؛ که شاید آخرین نفری بود که به ذهن‌مان می‌رسید. 

درنهایت، پرطرفدارترین بخش مسابقه، یعنی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و دیپلم افتخار جشنواره چهل‌وسوم، با اهدای دیپلم افتخار به نوید پورفرج، بازیگر جوان برای فیلم گوزن‌های اتوبان، فضای مراسم را بیش از پیش رقابتی کرد. در ادامه، در رقابتی تنگاتنگ میان شهاب حسینی برای فیلم «رها»، مصطفی زمانی (شمال از جنوب‌غربی) و امین حیایی (زیبا صدایم کن)، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به «یوزارسیف» سینما رسید. این موفقیت، دستاوردی برای مصطفی زمانی بود که پس از نزدیک به ۲۰ سال تلاش، با توجه به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای که در سال‌های اخیر داشته، میوه نهالی که کاشته بود را چید و یوزارسیف دوران قحطی جوایز را پشت سر گذاشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
ابتلای شعر به روزمرگی

دبیر علمی جشنواره شعر فجر در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» تأکید کرد آیین‌نامه این رویداد ادبی نیاز به تجدیدنظر دارد

ابتلای شعر به روزمرگی

نیازمندی ها